måndag 29 september 2008

på promenad I


Gimme gimme gimme ett hus på Kyrkbacken

Jag vet. Man ska äta bra. Man ska motionera. Allra helst när man är trött och stressad och har ont överallt. Jag kan allt det där. Som alla vet är det också när man är trött och stressad och har ont överallt som man har som allra MINST lust att vara Duktig, så det kostar på.
En höstpromenad med Kärestan låter ju som det mest romantiska man kan ägna sig åt (tänk rosiga kinder, skratt, snygga långa halsdukar, tjocktröjor, lek i vackra höstlöv - yadayada, som Pripps Blå-reklam tills man kräks ;)), men det funkar inte för mig. Jag vägrar. Blåvägrar. Åtminstone promenader i nåt som helst minsta lilla motionstakt. Vi är bara för olika tränade.
"Men jag är ju så otränad nu" säger han uppgivet (och han menar det också, det är det värsta). Han springer 5 km på 22 minuter. No further comments.
Inte skulle han köra skiten ur mig, han skulle anpassa sig. Men min inre vinthund, den där puckade bruden med tävlingsinstinkten from Hell, skulle ösa tills kräknödighet inträder (been there, done that) ty om jag väl är ute med honom så vill jag maxa. han ska minsann också bli trött. (skjut mig, nån, jag är knäpp)
I kväll gick jag ut. Det är ju sån där september som man bara kan drömma om. Inte för kallt. Inte blåsigt. Vacker kvällssol målar lysande höstlöv ännu lite mer lysande. Rudbecksparken, Kyrkbacken, två av mina favoritplatser i Västerås.
Det blev 40 minuter, inte direkt den längsta promenaden, men jag var åtminstone ambitiös nog att bestämma mig för att gå så fort att jag bytte kläder innan.
En fluga gör igen sommar och en gång är ingen vana, jag har åratal av brutna motionslöften bakom mig, så nu lovar jag ingenting. Alls. Jag njöt i kväll, tänker snarare "en gång är bättre än inget" och så får vi se. Gör jag det igen så är det bra, och varenda jäkla gång tänker jag daska dit etiketten "duktigt" (det är fritt fram att använda den - och alla de andra - för vem som än vill, det är INTE bara jag som får vara Duktig, he, det är inte ens jag, trots att jag (som alla vet) är Allsmäktig, som bestämmer VAD som är duktigt. jag lovar. :))
***
Jag hade kanske tur som slapp träffa den här idioten, gick alldeles där bara en timme innan den här tjejen. Å andra sidan så är jag ju gudbevaremig inte att betrakta som "ung" längre. *sniff*

Inga kommentarer: